Skip to main content
Genel

ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ

Özel Öğrenme Güçlüğü, kendisini özellikle çocuğun akademik yaşamının başlamasıyla belli eden bir rahatsızlıktır. Okuma ve yazma, heceleme ve harfleme, düşünme ve konuşma, aritmetik yani matematik noktasında kendisini gösterebilen bir bozukluk olarak tanımlanabilir.

İfade edilen alanların çoğunda olabileceği gibi bir veya birkaçında çocuğun problem yaşayabileceği bu bozukluk, okul başarısını doğrudan etkileyebilecek bir faktördür. Genelde 3 başlık altında sıralanabilir.

  • Disleksi (Okuma Alanındaki Bozukluk)
  • Disgrafi (Yazma Alanındaki Bozukluk)
  • Diskalkuli (Matematik Alanındaki Bozukluk)

Yukarıda ifade ettiğimiz başlıklardaki kategoriler kendilerine özgü belirtileri bünyesinde barındırsa da genel olarak özel öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda; hatırlama, işitsel ve görsel algı becerilerinde birtakım güçlükler mevcuttur. Herhangi bir eyleme dikkatlerini yöneltmede ve sürdürmede zorluk yaşayabilmektedir. Yine fazlaca hareketli olabildiklerinden bazı durumlarda özel öğrenme güçlüğüne aynı zamanda dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu da eşlik edebilmektedir. Sıralama ve sınıflandırma becerilerinde de birtakım eksiklerle kendisini gösterebilmektedir. Özel öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda, kısıtlı bir sözcük dağarcığından bahsetmek mümkündür.

Okuma ve yazma öğrenilirken belirgin bir zorluk yaşama durumu, yaşıtlarına nazaran oldukça uzun sürebilecek bir okuma ve yazma süreci yine belirtilerdendir. Okuma öğrenilse dahi akıcı bir okuma görülmez yahut yine uzun bir sürecin ardından gerçekleşebilmektedir.

Yazmada da kendisini belli eden belirtiler bulunmaktadır. Dağınık ve okunaksız bir el yazısı, kuyruklu harflerin kuyruklarını tam tersi yönde yazma eğilimi, noktasız harfleri noktalı şekilde yazma girişimlerine sıklıkla rastlanılmaktadır. Yine hem okuma hem yazmada kendisini belli eden harf ve hece atlamaları, b ile d harfinin, m ile n harfinin, bazı rakamların birbirlerinin yerine karıştırılıp o şekilde okuma yahut yazma eğilimlerine sıklıkla rastlanılmaktadır. Matematik alanında özellikle problem çözme becerilerini ciddi anlamda etkileyebilen işlemlerin sırasını karıştırabilme, okuduğunu anlamakta ve işleme dönüştürmede yaşanan zorluk yine sıklıkla rastlanan belirtilerdendir.

Her çocukta farklı şekilde belirtileri kendisini gösterebilen bu bozuklukta, çocuğa uygun ve ona özel bir program hazırlanması büyük bir önemdedir. Temel okuma ve yazma, anlama becerilerini tehdit eden bu bozukluk çocuğun akademik hayatına bu anlamda direkt etkisini gösterebilmektedir. Çocukta yukarıda ifade ettiğimiz belirtilerden bir ya da birkaçı gözlemlendiğinde vakit kaybetmeden bir uzman desteği alıp süreci ona göre planlamak gerekmektedir.

Leave a Reply

Open chat
1
Merhaba, nasıl yardımcı olabiliriz?